نقش غذا بر سلامت جسم و روان

آموزش آشپزی گیاهی و بهره‌‌گیری از مکانیسم نظام مند غذاهای گیاهی، امکان بروز بیماری‌های گوناگون را کاهش می‌دهد. ترکیب صحیح و متناسب غلات، حبوبات، سبزیجات و برخی ادویه‌جات، غذاهای خوشمزه بی‌شماری را به وجود می‌آورد که ضمن تامین پروتئین‌های مورد نیاز بدن می‌تواند جایگزین مناسب و منطقی برای گوشت باشد(مانند لوبیا چیتی، نخود،ماش، عدس و سویا).

توجه عمیق به میزان ادویه،طبع غذاها(سرد‌، گرم‌، تر و خشک)در ایجاد مزاج انسان،نقش بسزایی دارد. عنایت ویژه در خصوص مصرف انواع غذا در فصلها و ماه‌های سال و نیز جویدن کامل غذا و عدم استفاده از مایعات به ویژه آب در میان غذا در پیشگیری از چاقی های ناخواسته و بروز انواع بیماری‌های به خصوص اتساع و رطوبت معده و اختلالات گوارشی نقش کلیدی و موثری دارد. توجه به «مصلحات غذایی» یعنی مواد‌تشکیل‌دهنده غذایی و خوراکی هایی که زیان احتمالی غذاها و خوراکی‌ها‌ را خنثی می‌سازد و تکیه بر شناخت تعارض‌ها و ناسازگاری‌های غذایی ما را در راستای تحقق سلامت و بهداشت جسم و روان یاری می‌دهد.

پرهیز از رژیم‌های غذایی افراطی، آب‌درمانی، سالاد‌درمانی و رژیم‌های یک سویه غذایی و تک محوری، برخلاف سنت جاری طعبیت درمانی و متعادل خواری در فرایند تغذیه صحیح است. نگاهی گذرا به کتاب‌های ارزشمند طب الصادق و طب الرضا و رساله ذهبیه امام رضا حاکی از آن است که پیشوایان شیعه، همواره تعدیل و اعتدال مزاج را مبتنی بر تعدیل در خوردن و نوشیدن و بهره‌مندی از مواهب طیب غذایی می‌دانند و در مضامین فراوان آموزه‌های خود می‌فرمایند:« اهمیت مواد‌ ضروری غذایی به اندازه‌ای است که در صورت کمبود یا فقدان هر یک از آنها، عارضه یا عوارضی پدید می‌آید که جبران کردن آن، گاه بسیار دشوار است».

خوب خوردن همانند خوب زیستن هنر زندگی است و ارتباط چندانی با اقتصاد فرد و خانواده ندارد، ممکن است افرادی با توانایی و تمکن مالی و  افراط در خوردن یا بد خوردن دارای ضعف گوارش و سوء هاضمه شده و از کسالت دائمی آن در رنج باشند و نیز افراد میانه روغن با برنامه ریزی صحیح و هنر خوب زیستن، تغذیه‌ای سالم و پرانرژی داشته باشند زیرا پروتئین‌ها و مواد‌ غذایی تنها از راه خوردن انواع گوشت‌ها تامین نمی‌شودو پروتئین‌های سالم،بی‌زیان و ارزان گیاهی نیز فراوانند که انرژی لازم را برای کودکان، نوجوانان، افراد بالغ و حتی سالمندان به خوبی تامین می‌کنند. هر چند که در این جهان نظام‌مند، انسان موجودی است همه چیزخوار که می‌بایست از منابع حیوانی و فراورده‌های لبنی نیز در حد اعتدال بهره گیرد.

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
جدیدcaptcha